
Optimaliseren van vastgoedbeheer begint bij koppelen van processen en data
Beheer van vastgoed kent zo zijn uitdagingen. Al jaren wordt gesproken over 'predictive maintenance', waarbij vastgoedbeheer verschuift van beschrijven naar verklaren naar voorspellen en uiteindelijk naar voorschrijven. Waarom lukt het zo weinig organisaties om werkelijk stappen in deze reis te maken?
Één van de belemmerende factoren is dat de vier stappen in data-analyse - beschrijven, verklaren, voorspellen en voorschrijven - afhankelijk zijn van de hoeveelheid en kwaliteit van data om te kunnen analyseren. Omdat veel processen in het beheren van onderhoud en storingen niet (goed) zijn gekoppeld, ontbreekt deze fundamentele data.
Bij organisaties met meerdere gebouwen neemt de complexiteit progressief toe. Zeer veel tijd en geld gaat verloren aan (mis)communicatie over het melden, rapporteren, gereed melden en factureren van storingen. Storingen worden verkeerd gemeld of geregistreerd, de monteur staat op de verkeerde locatie, de storing wordt gereed gemeld terwijl nog vervolgwerkzaamheden nodig zijn, en facturen kloppen niet met alle problemen en vertragingen van dien.
Radboudumc beheert als voorbeeld ruim 80 gebouwen en honderden leveranciers. Om de communicatie en processen te optimaliseren, koppelt Radboudumc haar leveranciers zoals Kropman via TrackTable, een platform om orders tussen klant en leverancier 100% foutloos te koppelen. Norbert Janssen, Manager Vastgoedmanagement bij Radboudumc hierover:
Wil je hierover meer informatie of een demo zien, neem gerust contact op of stuur mij een berichtje via bob.bogaard@nalta.com.